Tuesday, August 12, 2014

Mengubah krisis menjadi peluang

Menyeluruhi krisis bukanlah tugas mudah, apatah lagi mencapai sebuah keputusan bagi menyelesaikan krisis. Namun dengan penilaian dan sikap yang tepat, krisis mampu untuk melonjakkan kematangan organisasi, kewibawaan pemimpin dan menjadi pengalaman mahal bagi menempuh hari muka.

Penulis ingin membawa sebuah krisis yang berlaku pada zaman pemerintahan Saidina Uthman r.a yang dihitung wajar bagi meletakkan sebuah kefahaman yang perlu disoroti apabila berhadapan krisis dan mencari jalan keluar dari sebarang kemelut bersangkut nasib untung rugi umat.

Mengelak daripada krisis bukanlah jalan terbaik apabila kita memahami kekhilafan sendiri merupakan sunnatullah, tapi yang jauh lebih buruk memilih kata putus yang salah dalam menyelesaikan krisis. Maka penting, krisis dianggap sebagai sebuah peluang memanfaatkan kewarasan akal, perhitungan emosi dan perhitungan antara kebenaran dan kebatilan.

Ketika pemerintahan Saidina Uthman ibn Affan r.a, berlaku krisis keyakinan yang besar. Ekspidisi pembukaan kota-kota baharu menghimpunkan ketumbukan tentera Muslimin dari pelbagai latar budaya sehinggalah berlaku pertelagahan berhubung kaedah bacaan Al-Quran yang paling tepat dan fasih.

Perselisihan penduduk Syam dan Iraq berhubungan kaedah bacaan Al-Quran, sehingga wujud kata kejian dan makian antara satu sama lain, mendakwa bacaan mereka paling fasih dan benar tentulah sebuah krisis yang runcing. Bagaimana mungkin tentera Islam, yang berada di jalanNya, berjuang meninggikan kalimahNya tidak sepakat pada melantunkan bacaan kalimahNya, ayat-ayat Al-Quran?

Diperkirakan krisis ini adalah sebuah kegoncangan besar, menyangkut soal kerpercayaan paling mendasar bagi kaum Muslimin, berhubung kesucian Al-Quran, tinggalan Nabi Muhammad s.a.w yang keimanan dan pengamalan berdasarkan kitab ini akan mampu membawa umat ke hadapan membina sebuah peradaban gemilang.

Sekiranya krisis dibiarkan berlanjutan, kekuatan Islam dan Muslimin akan menjadi lemah dan mundur, kembali dibucukan kepada semananjung Arab sahaja, sedangkan kemaraan dan pengaruh kaum Muslimin sudahpun melangkaui Asia Tengah, Afrika dan Eropah.

Ternyata kepimpinan Saidina Uthman seluruhnya yang bergerak secara kolektif, tidak membenarkan perkara ini berlaku. Beliau mengambil penilaian dan sikap yang bijak, berusaha untuk mengubah krisis ini menjadi sebuah peluang; peluang bagi memantapkan kesatuan, mendalamkan pasak keimanan dan menghangatkan kembali semangat juang.

Walhasil, sebuah panel kajian, dianggotai pakar dan ilmuan di dalam bidang berkaitan dibentuk bagi menyelesaikan krisis sehinggalah tercapai keputusan bersejarah yang kini dikenali Al-Quran Mushaf Uthmani, sebuah iltizam yang lahir dari niat untuk meninggikan agama, memelihara maslahah umat dan mengeluarkan umat dari bahaya perpecahan.

Dilihat dalam rantaian sejarah yang luas, hasil dari kesepakatan Saidina Uthman dan barisan kepimpinannya, keputusan ini berjaya untuk meletakkan satu batu asas penting dalam permuafakatan umat Islam. Lahirnya tokoh-tokoh sarjana di seluruh belahan dunia menumpukan perhatian memperteguh kefahaman dan memperutuh penghayatan terhadap Al-Quran di sepanjang zaman.

Sekadar menyebut beberapa orang tokoh berpengaruh mewakili zaman dan lokaliti masing-masing yang jasa mereka terlalu besar untuk dinilai hingga kini. Imam Qurthubi, kelahiran Cordoba, pengarang tafsir yang cukup masyhur, Al Jami' Li Ahkamil Quran berjaya merungkai permasalahan Al-Quran secara cukup sistematik.

Hujjatul Islam, Imam Al-Ghazali kelahiran Tus, Iran yang menggariskan tingkatan ilmu di dalam Al-Quran dalam karyanya Jawhirul Quran. Malahan masyarakat Islam nusantara terhutang budi kepada Buya Hamka, pengarang prolilik, yang menulis dengan penuh kepedulian dalam Tafsir Al-Azhar. Malahan Hamka di dalam sendiri menulis, bahawa “iaitu sangat bangkitnya minat angkatan muda Islam di tanahair Indonesia dan di daerah-daerah yang berbahasa Melayu hendak mengetahui isi Al-Quran di zaman sekarang, padahal mereka tidak mempunyai kemampuan mempelajari bahasa Arab".

Beribu bahkan berjuta sekarang angkatan muda Islam mencurahkan minat kepada agamanya, kerana menghadapi rangsangan dan tentangan dari luar dan dari dalam. Semangat mereka terhadap agama telah tumbuh, tetapi "rumah telah kelihatan, jalan ke sana tidak tahu", untuk mereka inilah khusus yang pertama "Tafsir" ini saya susun.

Tidakkah adanya krisis kefahaman terhadap Al-Quran di kalangan belia Islam pada zaman Hamka yang tidak mampu memahami Al-Quran sebaiknya ? Namun, Hamka bertindak proaktif menyelesaikan krisis ini dengan sebuah usaha besar menyediakan peluang kepada muda belia Melayu menghayati keindahan Al-Quran melalui bahasa ibunda mereka, Bahasa Melayu.

Kesemunya, secara langsung mahupun tidak, berhutang jasa dan budi di atas kekuatan iltizam Saidina Uthman r.a untuk memecahkan belenggu yang ada pada jasad umat Muslimin seluruhnya dan untuk mengubah krisis menjadi sebuah peluang. 

–Tulisan ini tersiar di The Malaysian Insider pada  11 Ogos,2014

No comments: