Thursday, December 31, 2009

Kalam Khatam 2009

Di kalangan warga Shoubra, pandangan umum kepada seorang mama (puan punya rumah) mewakili pandangan yang bias pada posisi sebenarnya. Dengan mengenepikan pandangan umum terhadap para penipu, pencuri dan sewaktu dengannya; golongan yang terzahir melakukan onar pada warga Shoubra, pandangan pada seorang mama sering terbias ke arah ini.

Bias dari sudut pandangan di sini bermakud, gagal untuk membangun pandangan secara tepat pada golongan mama. Hakikat ini berlaku bukannya diakibatkan oleh ketidakmampuan warga Shoubra, akan tetapi berdasarkan hakikat yang terpamer di balik segala kelakuan yang dizahirkan.

Sementara kita menggangap golongan tuan/puan rumah seluruhnya sebagai kumpulan sosial yang menjamin salah satu hak asasi insani kita, selain pakaian dan makanan, realiti yang berlaku adalah hampir kontra seluruhnya.

Mengganggap warga Shoubra semuanya lahir dari lapis bangsawan, seperti mana bangsa Arab di Dubai, golongan pelajar di sini sering dijadikan tempat dilempiaskan haloba iktisad golongan mama, tanpa mereka cuba menginsafi taraf ekonomi yang mampu dianut oleh sebahagian besar warga Shoubra.

Jika kita mampu untuk menerima hakikat bahawa Shoubra membentuk kota besar Kaherah, bagaimana mampu kita sekadar berpuas hati untuk menerima sebuah kediaman 'usang' namun dibebankan kos sewa yang melepasi harga siling ?

Dengan kondisi kediaman yang menawarkan masalah yang beragam, kita sering kali digulakan dengan pelbagai alasan sekadar untuk merasionalkan tindakan golongan ini.

Tanpa menafikan wujud sedikit pengecualian pada golongan ini ; mampu untuk menanggapi warga Shoubra sebaiknya, sebahagian besarnya masih selesa untuk mengekalkan 'status quo'.

Lebih dari itu, kegagalan untuk memenuhi ikatan perjanjian yang termetrai bersama sekadar mecucuk luka yang sudah sekian lama membarah.

Episod kenaikan harga setelah berlaku perjanjian, pengusiran atas alasan yang mampu diterima golongan separuh waras, dan pelbagai masalah teknikal lain yang berlaku saban tahun pada kediaman warga Shoubra menjanjikan kita tidak mendapat happy ending indah tiap tahun

Menjelang 2010, jalan keluar masih jauh di hadapan. Dengan izin-Nya, sepanjang tahun depan saya akan mula serius menulis segalanya mengenai komuniti Shoubra.

No comments: