Saturday, May 8, 2010

AWAN MURAM



Dalam Siri Shoubra, Gelapkah Masa Depan ?


Jika punya satu tarikh buat dikenang sejarah hitam pengajian Qiraat Shoubra dan Mansurah, 8 Mei 2010 adalah detiknya.


8 Mei adalah kemuncak duka jika mahu dibanding sejarah hitam lain. Emosi 8 Mei tidak hanya dikongsi mangsa derita, malah rintih sayu ini diraih oleh seluruh dunia.


Kisah 150 pelajar yang melalui perit derita ini bukan harus dipandang biasa - biasa sahaja, kisah ini punya kekuatan untuk dikongsi bersama.


PERTEMBUNGAN KELAS


8 Mei adalah pertembungan ganas dua kelas. 8 Mei adalah pertembungan antara kelas penguasa yang selamanya enak dibuai takhta menentang golongan pencerahan.


Kata silam bagi kelas penguasa ini digelar Umara manakala kumpulan konsisten membawa misi pencerahan digalas golong cendekia Ulama'.


Walau selalu juga dicanang Umara' sama Ulama' bisa harmoni , hakikatnya Ulama' yang sahaja yang selalu disuruh harmoni sama Umara', tanpa Umara' berharmoni bersama Ulama'.


Maka 8 Mei adalah puncak kehampaan kelas pencerahan terhadap kelesuan Umara'. Setelah dicuba harmoni sekian lama, kehampaan malang ini pasti sukar dibendung lewat 8 Mei.

KRISIS NILAI

8 Mei juga adalah bukti pendidikan bukan lagi nilai yang jitu-padu. Pendidikan sebagai nilai sering saja ditumpang gunanya buat sekelian nilai lain. Lihat sahaja bagaimana nilai kuasa ganas merobek nilai pendidikan ini. Akibatnya, pendidikan dijadikan saluran buat kepatuhan buat syahwat pemimpin. Malah, melalui pemerkosaan ganas ini, pendidikan sudah lagi tidak mampu mendidik.Hilang esensinya dan pudar pengaruhya.

Pendidikan juga dipaksa tunduk menghadap gelombang deras ekonomi. Dalam jerutan ketat ini, pendidikan digubah menurut kehendak pasaran. Walhasil, sebarang ilmu yang memberi keuntungan minimum pada pasaran hanya selayaknya diketepikan.

PERTEMBUNGAN IDEA

Kejadian 8 Mei juga adalah perkelahian idea. Di satu belah memilih untuk kekal mewarisi idea pembodohan dan kedangkalan. Manakala satu pihak berhempas pulas keluar dari kepompong zulumat ini.


Tentu dalam pertembungan idea, semua idea mampu dihujah untuk dilaksana. Namun pabila idea itu melibat barang taruhan yang kekal degil untuk menyanggupi gagasan tersebut, gelombang 8 Mei mampu untuk tercetus pada versi - versi lain.

No comments: