Wednesday, January 13, 2010

Taboo

Akhir Disember lalu,saya memecahkan tabu yang dicipta sendiri,untuk tidak melangkah masuk ke City Star. Bersama beberapa teman, saya memanjang langkah menjengah City Star dengan niat untuk melihat the so called modern City Star.

Tapak mula dalam kompleks tersebut, berdetak melihat Dan Brown melambai mengajak menginfak LE 30 untuk The Lost Symbol. Tapi, poket tidak tebal, jadi pelawaan Brown mungkin tertunai tika Maa'rad nanti.

Kemunculan City Star pada pandangan ramai menunjukkan Mesir sudah menerima arus kemodenan, sudah lari dari imej kuno Piramid, malahan Mesir bakal menjadi negara maju sedikit masa lagi (sampai begitu sekali !)


Walhal bagi saya ia sekadar senjata ampuh imperal Barat mengukuh hegemoni mereka. Agendanya mudah; untuk melerai ikatan kukuh budaya dari segala sudut, sosio-budaya,ekonomi, dan segalanya untuk menurut segala telunjuk belah sana.

Sejak sekian lama Mesir masih kekal dengan sistem perniagaan seperti yang boleh dilihat di Attaba, Hussein dan lainnya - kebal dari monopoli kaum pemodal - dan tentunya pengukuhan bangunan semegah City Star untuk memecah sistem ini. Dengan deretan jenama antarabagsa yang well-established, pasti akan membuat para shopping-holic dan anak muda (yang terkinja kebaratan) tidak sukar untuk memilih samada untuk membeli beg tangan LV atau dari Attaba.

Sudah tentu anda masih dapat menemukan perempuan berburqa' hitam litup, namun itu hanya pandangan terpencil, lorong pengunjung di City Star disesakkan dengan pelbagai seragam yang langsung hilang nilai ke'arab'annya. Pakaian-pakaian yang memenuhi pandangan hanyalah yang urban-urban,up to date, dan kontemperari. Umpama lorong cat walk, 'model-model' ini bangga menayang variasi fesyen yang ada. Fenomena ini akan berterusan dan lama kelamaan pemakaian tradisional arab di sana akan menjadi sesuatu yang skeptik.

Satu kaedah pemasaran baru saya dapat lihat di City Star- sesuatu yang saya terlepas pandang ketika mengunjungi kompleks beli belah di Malaysia - kini, sesuatu kedai tidak lagi kelihatan menarik jika premisnya dipenuhi segala mak nenek barang. Berdasarkan pemerhatian di City Star, cukup dengan papan tanda yang kreatif, dekor dalaman yang menyenangkan, cahaya yang menyegarkan dan produk yang dijaja diletak dalam kadar cukup sederhana, premis tersebut paling kerap dikunjungi.

Saya bukan golongan tradisionalis - yang melihat segala sesuatu yang datang dari Barat sebagai buruk dan hodoh, dan harus ditentang segalanya - saya adil dipandang sebagai penyaring.

No comments: