Saturday, August 3, 2013

Jumaat dalam Ramadhan, kita dipesan dua kali taqwa


Ahmad 'Afif Zuhdi
Benar, ada indahnya pada bulan yang dikeranakan misi taqwa, Muslimin diingatkan sekali lagi lewat khutbah, agar menyegarkan tuntutan taqwa.

Jika kita menghayati ayat Quran yang kerap dipetik sang khatib ayat 102 Ali Imran itu (rujuk Ali Imran 102-115) , pertalian taqwa disarankan Al Quran untuk menjadi asas kepada pembentukan masyrakat Muslim yang utuh, kuat dan berdaya saing. Taqwa dianjur menjadi tali pengikat, tali pengikat istimewa daripada Allah kepada seluruh komuniti sehingga melahirkan sebuah kelompok yang begitu peduli dan menginsafi keperluan dan kepincangan ummat. Misi suci ini diikat pada frasa agung 'amar ma' ruf nahi munkar'

Misi agung ini pabila terlaksana, mengangkat martabat mulia umat diiktiraf 'khaira ummah'. Iktiraf ini sebegitu berharga hinggakan Saidina Umar r. a mengekslusifkan gelar ini pada zaman Sahabi sahaja, menyedari bahawa pundakan 'amar makruf nahi mungkar' dilaksana penuh sukses oleh mereka.

'Khaira ummah' adalah sebuah simbol umat yang bertamadun, bermaruah , punya harga diri tinggi hinggakan berjaya melenyapkan gugatan, kekeliruan, kepincangan yang ditimbulkan oleh Ahlul Kitab.

Dilondehkan segala tipu daya, muslihat jahat agar nantinya 'khaira ummah' berjaya tampil unggul sebagai masyarakat Muslim yang diberkahi di dunia dan akhirat nanti, wajah suci mereka akan tampil bercahaya, berada dalam rahmat, syurga abadi.

Bukankah di hujung Ramadhan kita diseru untuk meminta pelepasan dari neraka langsung memperoleh syurganya?

No comments: